Comenius - uczenie sie przez całe życie (10.2009-11.2010)

Czym jest projekt Comenius?


Comenius to program skierowany przede wszystkim do uczniów, nauczycieli i kadry szkolnej a także stowarzyszeń, organizacji pozarządowych, ośrodków badawczych. Program umożliwia współpracę szkół z różnych krajów Unii Europejskiej nad zagadnieniem z określonej dziedziny (np. ochrona środowiska, turystyka, kształcenie). W praktyce uczestnicy przedsiewzięcia opracowują wspólnie rozwiązanie pewnego problemu lub wypracowują określony na samym początku produkt końcowy. Udział w projekcie to między innymi: szansa na nabycie konkretnych umiejętności, które będzie można wykorzystać w dalszym życiu, poznanie regionu szkoły partnerskiej, podniesienie stopnia znajomości języka obcego, nawiązanie nowych znajomości z ciekawymi ludźmi, w tym uczniami z zagranicy, a przede wszystkim okazja do przeżycia wielkiej przygody.

 

RODZAJ WARSZTATÓW

UCZESTNICY

1.Akrobatyka

Dortmund: Kamil Augustyn, Helena Mazurkiewicz, Dawid Godzina, Mateusz Bieliński
Tczew: Monika Gozdowska, Natalia Rekowska, Jasmin Jungnickel, Bianca Dams, Mike Golasz, Kelvin Bloedorn, Marcel Sill

2. Trapez

Monika Mroczek, Monika Jaśkiewicz, Helena Mazurkiewicz

3. Clowni, Sztuczki iluzjonistyczne

Dortmund: Sara Sommer, Anna Wyciszkiewicz, Martyna Rabik
Tczew: Marvin Sonntag, Mike Golasz, Sara Sommer

4. Fakirzy

Dortmund: Dawid Godzina, Kamil Augustyn, Arkadiusz Kania, Tomasz Megger

5. Trampolina

Dortmund : Monika Mroczek, Monika Jaśkiewicz, Mateusz Tramowski

6. Akrobatyka z drabinkami

Dortmund: Mike Golasz, Anna Wyciszkiewicz, Sara Sommer, Martyna Rabik

7. Taniec

Tczew: Paulina Sajda, Dorina Kurkamp, Philipp Jankowski

8. Szczudła

Tczew: Helena Mazurkiewicz, Dawid Godzina, Mateusz Tramowski, Kamil Augustyn, Dawid Smoliński

9. Pantomima

Tczew: Monika Jaśkiewicz, Monika Mroczek, Martyna Rabik, Paulina Sajda, Arkadiusz Kania, Tomasz Megger

10. Reporterzy

Philipp Jankowski, Mateusz Bieliński

11. Lekcje języka polskiego dla niemieckich uczniów

Monika Jaśkiewicz, Monika Mroczek, Natalia Rekowska, Monika Gozdowska

 

Spotkania projektowe

 

1. Dortmund ‐ Grudzień 2009
Podczas trzydniowej wizyty w Dortmundzie przedstawiciele uczniów wraz z opiekunem zwiedzili szkołę partnerską, wzięli udział w pracach związanych z zaplanowaniem tygodnia projektowego, omówili szczegóły przedstawienia przewidzianego na marzec 2010 oraz uczestniczyli w pierwszych warsztatach cyrkowych.

2. Dortmund ‐ 5.03 ‐ 15.03.2010
W trakcie dziesięciodniowego pobytu w Vincenz ‐ von ‐ Paul ‐ Schule 12 osobowa grupa uczniów naszej szkoły wzięła udział w dwunarodowych warsztatach cyrkowych, poprowadzonych przez niemieckich nauczycieli oraz instruktorów z cyrku Zapp Zarap Efekt naszej współpracy to przedstawienie, które obejrzało 500 widzów. W trakcie wizyty zwiedziliśmy Dortmund, Kolonię oraz wzięliśmy udział kilku ciekawych wydarzeniach jak np: mecz Borussi Dortmund czy Mistrzostwa Niemiec w Hip ‐ Hop i Street Dance.

3. Tczew ‐ czerwiec 2010
Wizyta niemieckich uczniów w naszej szkole miała na celu podsumowanie dotychczasowej współpracy między obiema szkołami. Podczas spotkania odbył się pokaz filmu zarejestrowanego w trakcie przedstawienia w Dortmundzie. Zaplanowaliśmy także program następnego pobytu niemieckich kolegów w Polsce oraz szczegóły kolejnego Variete.

4. Tczew 2.11 ‐ 12.11.2010
W czasie dziesięciodniowego spotkania projektowego wzięliśmy udział w kolejnych intensywnych warsztatach pod kierunkiem polskich nauczycieli, cyrkowców z grupy Duo Paulo oraz instruktorów z Towarzystwa Brama Młodzieżowa. Na przygotowane przez nas przedstawienie finałowe przybyli między innymi gimnazjaliści oraz dzieci ze Szkoły Podstawowej Nr 11 i dwóch pobliskich przedszkoli. Wspólnie z niemieckimi kolegami zwiedziliśmy Tczew, zamek w Gniewie, wzięliśmy udział w kilku ciekawych imprezach. Wszyscy uczestnicy projektu otrzymali certyfikaty.

 

Cele projektu:

 

  • Zwiększenie motywacji uczniów do nauki języków obcych, nawiązywania kontaktów i komunikowania się z partnerami z zagranicy
  • Zniwelowanie uprzedzeń interkulturowych poprzez współpracę w małych dwunarodowych grupach, wspólne spędzenie czasu wolnego, udział w imprezach kulturalnych, uświadomienie uczniom z obu krajów wspólnego tła kulturowo historycznego
  • Zwiększenie zainteresowania europejskim wymiarem kształcenia oraz europejskim rynkiem pracy poprzez zapoznanie się z sytuacją edukacyjną uczniów ze szkoły partnerskiej
  • Nabycie zdolności organizacyjnych przez uczniów dzięki aktywnemu udziałowi w planowaniu projektu
  • Zwiększenie motywacji uczniów do współdziałania z partnerami z zagranicy poprzez konkretną wielodniową współpracę
  • Podnoszenie stopnia umiejętności pracy z nowoczesnymi mediami

 

Kim był Comenius?

Komensky Jan Amos, Comenius (1592‐1670) był czeskim pedagogiem, działaczem społecznym i religijnym, propagatorem nowych idei nauczania. Głosił on objęcie nauczeniem wszystkich, niezależnie od stanu i płci. Przełomowy jak na owe czasy okazał się jego podręcznik do łaciny, który łączył naukę języka z przekazywaniem wiedzy z zakresu życia codziennego, przyrody geografii, etyki, kultury. Podręcznik przetłumaczony został na kilkanaście języków. Najowocniejsze lata swojego życia uczony spędził w Lesznie, gdzie pracował jako profesor tamtejszego gimnazjum. Postępowe poglądy Comeniusa wywarły ogromny wpływ na rozwój pedagogiki a jego idee zgodnej współpracy między narodami, jednakowych praw dla wszystkich i kształcenia jako drogi do harmonijnego rozwoju jednostki znajdują w pełni odzwierciedlenie w programie Comenius.

 

"Ost ‐ West ‐ Variete"


to tytuł projektu, który realizujemy wspólnie z Vincenz ‐ von ‐ Paul Schule w Dortmundzie w ramach działania partnerskiego w latach 2009 ‐ 2011. Nasze przedsięwzięcie związane jest z tematyką cyrkową. Uczniowie obu szkół opracowują koncepcję pokazu, biorą udział w pracach organizacyjnych związanych z tygodniem projektowym a następnie uczestniczą w dwunarodowych warsztatach, podczas których ćwiczą wybrane przez siebie "numery cyrkowe". Podczas wspólnych zajęć młodzież komunikuje się w językach obcych. Od skuteczności i poziomu komunikacji zależy efekt końcowy, czyli powodzenie przedstawienia dla zaproszonej publiczności. Uczniowie spędzają wspólnie czas wolny, zwiedzają region szkoły partnerskiej, biorą udział w imprezach kulturalnych, podczas których mają okazję bliżej się poznać. Uczestnictwo w projekcie potwierdzone jest otrzymaniem certyfikatu.

 

 

Od 1 stycznia 2014 roku program "Uczenie sie przez całe życie" zostaje zastąpiony programem Erasmus+

Projekt Comenius 12/2009 - uczenie sie przez całe życie (12.11.2010)