II Liceum Ogólnokształcące im. Jana III Sobieskiego w Tczewie
http://2lotczew.superszkolna.pl

28 listopada 2016 20:56 | Współpraca z UG

Kolejne spotkanie z biologią / Wydział Biologii UG

28 listopada 2016 roku uczniowie naszej szkoły kolejny raz wzięli udział w warsztatach biologicznych organizowanych przez Wydział Biologii UG, w ramach projektu „Poznaj pracę biologa”. W tym semestrze tajniki biologii odkrywali uczniowie klasy artystycznej i sportowej, którzy od przyszłego roku będą realizowali biologię na poziomie rozszerzonym.

 

Licealiści zostali podzieleni na trzy grupy laboratoryjne. Zajęcia odbywały się w Katedrze Fizjologii Zwierząt i Człowieka, a tematyka dotyczyła szeroko pojętej neurofizjologii. Dziewczęta z klasy artystycznej wybrały warsztaty pt. „Lepiej nagradzać czy jednak karać? Praktyczne uwagi na temat warunkowania”, prowadzone przez mgr Kacpra Ptaszka. Podczas prelekcji uczennice zapoznały się z zasadami planowania i przeprowadzania testów behawioralnych na zwierzętach oraz dowiedziały się, w jaki sposób powstają odruchy warunkowe u zwierząt. Główną atrakcją była jednak możliwość asystowania przy przeprowadzaniu doświadczeń na szczurach, takich jak np. test otwartego pola, test light-dark box czy też test uniesionego labiryntu krzyżowego. Uczniowie z klasy sportowej wzięli udział w warsztatach pt. „Co w głowie piszczy – czyli mózg pod lupą i mikroskopem”, prowadzonych przez dr Dorotę Myślińską oraz „Elektryczność w biologii”, które prowadził mgr inż. Michał Jaskuslki. Pierwszy zespół zapoznał się z anatomią funkcjonalną mózgowia. Dzięki nowoczesnym programom komputerowym młodzież mogła oglądać ludzkie mózgowie w trójwymiarze. Ponadto uczniowie obserwowali przygotowane wcześniej preparaty mikroskopowe i pogłębili swoją wiedzę na temat złudzeń wzrokowych. Największą radość sprawiła uczniom możliwość samodzielnego złożenia prawdziwego szkieletu człowieka.

 

Pozostali sportowcy, odkrywali tajniki biofizyki. Zajęcia pozwoliły im poznać historię odkrywania zjawisk elektrycznych oraz współczesne metody stymulacji elektrycznej. Po części teoretycznej uczniowie mieli okazję wypróbować sprzęt używany w laboratorium, badając np. odruch kolanowy i czas reakcji na bodźce w różnych warunkach. Dodatkowo licealiści mogli zarejestrować aktywność elektryczną mięśni dłoni podczas badania EMG. Urządzenie przy pomocy prądu wywoływało niekontrolowany odruch poruszających palcami dłoni.

 

Zajęcia były niezwykle interesujące i pouczające. Prowadzący w bardzo prosty i ciekawy sposób prezentowali swoją wiedzę. Uczniowie mogli zobaczyć na własne oczy, jak wygląda praca biologów i wykorzystać w praktyce wiedzę zdobytą w szkole.

 

Zdjęcia i opracowanie: Szymon Machalski

Zdjęcia: