Współpraca z UG

20 marca 2018 00:14 | Współpraca z UG

Dni Mózgu na UG 2018 / Wydział Biologii UG

„Dni Mózgu w Trójmieście to coroczna akcja organizowana przez Wydział Biologii UG, w ramach Światowego Tygodnia Mózgu. Wydarzenie ma na celu popularyzację wiedzy o mózgu i jest doskonałą okazją do poznania tajników pracy neurobiologów, neurologów i neuropsychologów.”

 

Wzorem ubiegłych lat, uczniowie naszej szkoły pojawili się na wspomnianej imprezie także w tym roku. Niesprzyjające warunki pogodowe i fakt, że zajęcia odbywały się w sobotę nie stanowił dla nich przeszkody. Cóż w tym dziwnego? To przecież jedyna okazja, by poznać bliżej budowę i funkcjonowanie naszego mózgu.

 

Młodzież wzięła udział w czterech wykładach, prowadzonych przez pracowników Katedry Fizjologii Zwierząt i Człowieka UG oraz członków Koła Nauk Psychologicznych „Anima” UG.

 

Pierwszy wykład pt. „Znaczenie miłości – o wpływie emocji na rozwój mózgu”, prowadzony przez Panią Magdalenę Witkowską pozwolił uczniom odkryć, dlaczego miłość ma ogromne znaczenie dla rozwoju mózgu dziecka oraz jak ważne są już pierwsze interakcje między dzieckiem a rodzicami.

 

Dwa kolejne wykłady zaprezentował koordynator Dni Mózgu – dr Wojciech Glac. I to właśnie na spotkanie z tym Panem nasza młodzież czekała najbardziej. Trudno się dziwić, gdyż sam wykładowca – na co dzień uwielbiany przez studentów, ma doskonały kontakt ze wszystkimi swoimi słuchaczami. Opowiada w bardzo ciekawy i przystępny dla uczniów sposób. To w połączeniu z wymownymi tytułami wystąpień, takimi jak „Neurobiologia ksenofobii i rasizmu” czy też „Sex, drugs and rock’n’roll” tworzy ciekawą mieszankę i wzbudza w młodzieży większe emocje i zaciekawienie.

 

Podczas prelekcji licealiści poznali neurobiologiczne podłoże ksenofobii i rasizmu. Odkryli skąd u niektórych ludzi bierze się awersja lub strach przed obcymi oraz czym mózg ksenofoba różni się od mózgu osoby tolerancyjnej. Ponadto nasi uczniowie znaleźli odpowiedź na nurtujące ich pytania takie, jak np. „Co dzieje się w mózgu podczas uprawiania seksu i orgazmu?”, „Jak powstaje euforia wywołana przyjęciem  narkotyku?”, „Jak powstaje przyjemność związana ze słuchaniem ulubionej kapeli?”, „Czy istnieje wspólny mechanizm łączący przyjemność płynącą z różnych źródeł?” i w końcu „Dlaczego ze wszystkich ludzkich uciech – seks, narkotyki i muzyka pociągają szczególnie, a najbardziej łącznie”.

 

Na ostudzenie emocji, organizatorzy zaproponowali uczniom ostatni wykład, o dość pasującym tytule „Jak nasz mózg rozumu nabrał?”, który wygłosił prof. UG dr hab. Andrzej Borman, na co dzień kierujący Pracownią Zwierząt Doświadczalnych. Podczas spotkania młodzież dowiedziała się, że mózg Homo sapiens, podobnie jak całe nasze ciało, ukształtował się w Afryce co najmniej 150 tysięcy lat temu. Co ciekawe – niezwykłe zdolności naszego gatunku aż przez ponad 100 tysięcy lat pozostawały nie odkryte. Wykładowca przedstawił w prosty sposób, jak kształtował się nasz mózg na przestrzeni lat, jak wpływało to na funkcje przystosowawcze naszego gatunku i wyjaśnił, czym jest tzw. rewolucja górnopaleolityczna.

 

Po przeczytaniu naszej relacji, chyba każdy przyzna, że nie był to stracony weekend. Mimo wietrznej pogody naprawdę warto było przyjechać do Gdańska, bo w końcu mózg to najważniejszy narząd naszego ciała. Warto więc wiedzieć, jak funkcjonuje.

 

Wszystkich zainteresowanych zachęcamy do zapoznania się z oficjalną stroną Dni Mózgu - www.dnimozgu.ug.edu.pl

 

Dostarczył: Szymon Machalski

Przeczytano: 486 razy. Wydrukuj|Do góry

Zdjęcia: