Czym jest projekt Comenius?
Comenius to program skierowany przede wszystkim do uczniów, nauczycieli i kadry szkolnej a także stowarzyszeń, organizacji pozarządowych, ośrodków badawczych. Program umożliwia współpracę szkół z różnych krajów Unii Europejskiej nad zagadnieniem z określonej dziedziny (np. ochrona środowiska, turystyka, kształcenie). W praktyce uczestnicy przedsiewzięcia opracowują wspólnie rozwiązanie pewnego problemu lub wypracowują określony na samym początku produkt końcowy. Udział w projekcie to między innymi: szansa na nabycie konkretnych umiejętności, które będzie można wykorzystać w dalszym życiu, poznanie regionu szkoły partnerskiej, podniesienie stopnia znajomości języka obcego, nawiązanie nowych znajomości z ciekawymi ludźmi, w tym uczniami z zagranicy, a przede wszystkim okazja do przeżycia wielkiej przygody.
RODZAJ WARSZTATÓW |
UCZESTNICY |
1.Akrobatyka |
Dortmund: Kamil Augustyn, Helena Mazurkiewicz, Dawid Godzina, Mateusz Bieliński |
2. Trapez |
Monika Mroczek, Monika Jaśkiewicz, Helena Mazurkiewicz |
3. Clowni, Sztuczki iluzjonistyczne |
Dortmund: Sara Sommer, Anna Wyciszkiewicz, Martyna Rabik |
4. Fakirzy |
Dortmund: Dawid Godzina, Kamil Augustyn, Arkadiusz Kania, Tomasz Megger |
5. Trampolina |
Dortmund : Monika Mroczek, Monika Jaśkiewicz, Mateusz Tramowski |
6. Akrobatyka z drabinkami |
Dortmund: Mike Golasz, Anna Wyciszkiewicz, Sara Sommer, Martyna Rabik |
7. Taniec |
Tczew: Paulina Sajda, Dorina Kurkamp, Philipp Jankowski |
8. Szczudła |
Tczew: Helena Mazurkiewicz, Dawid Godzina, Mateusz Tramowski, Kamil Augustyn, Dawid Smoliński |
9. Pantomima |
Tczew: Monika Jaśkiewicz, Monika Mroczek, Martyna Rabik, Paulina Sajda, Arkadiusz Kania, Tomasz Megger |
10. Reporterzy |
Philipp Jankowski, Mateusz Bieliński |
11. Lekcje języka polskiego dla niemieckich uczniów |
Monika Jaśkiewicz, Monika Mroczek, Natalia Rekowska, Monika Gozdowska |
Spotkania projektowe
1. Dortmund ‐ Grudzień 2009
Podczas trzydniowej wizyty w Dortmundzie przedstawiciele uczniów wraz z opiekunem zwiedzili szkołę partnerską, wzięli udział w pracach związanych z zaplanowaniem tygodnia projektowego, omówili szczegóły przedstawienia przewidzianego na marzec 2010 oraz uczestniczyli w pierwszych warsztatach cyrkowych.
2. Dortmund ‐ 5.03 ‐ 15.03.2010
W trakcie dziesięciodniowego pobytu w Vincenz ‐ von ‐ Paul ‐ Schule 12 osobowa grupa uczniów naszej szkoły wzięła udział w dwunarodowych warsztatach cyrkowych, poprowadzonych przez niemieckich nauczycieli oraz instruktorów z cyrku Zapp Zarap Efekt naszej współpracy to przedstawienie, które obejrzało 500 widzów. W trakcie wizyty zwiedziliśmy Dortmund, Kolonię oraz wzięliśmy udział kilku ciekawych wydarzeniach jak np: mecz Borussi Dortmund czy Mistrzostwa Niemiec w Hip ‐ Hop i Street Dance.
3. Tczew ‐ czerwiec 2010
Wizyta niemieckich uczniów w naszej szkole miała na celu podsumowanie dotychczasowej współpracy między obiema szkołami. Podczas spotkania odbył się pokaz filmu zarejestrowanego w trakcie przedstawienia w Dortmundzie. Zaplanowaliśmy także program następnego pobytu niemieckich kolegów w Polsce oraz szczegóły kolejnego Variete.
4. Tczew 2.11 ‐ 12.11.2010
W czasie dziesięciodniowego spotkania projektowego wzięliśmy udział w kolejnych intensywnych warsztatach pod kierunkiem polskich nauczycieli, cyrkowców z grupy Duo Paulo oraz instruktorów z Towarzystwa Brama Młodzieżowa. Na przygotowane przez nas przedstawienie finałowe przybyli między innymi gimnazjaliści oraz dzieci ze Szkoły Podstawowej Nr 11 i dwóch pobliskich przedszkoli. Wspólnie z niemieckimi kolegami zwiedziliśmy Tczew, zamek w Gniewie, wzięliśmy udział w kilku ciekawych imprezach. Wszyscy uczestnicy projektu otrzymali certyfikaty.
Cele projektu:
- Zwiększenie motywacji uczniów do nauki języków obcych, nawiązywania kontaktów i komunikowania się z partnerami z zagranicy
- Zniwelowanie uprzedzeń interkulturowych poprzez współpracę w małych dwunarodowych grupach, wspólne spędzenie czasu wolnego, udział w imprezach kulturalnych, uświadomienie uczniom z obu krajów wspólnego tła kulturowo historycznego
- Zwiększenie zainteresowania europejskim wymiarem kształcenia oraz europejskim rynkiem pracy poprzez zapoznanie się z sytuacją edukacyjną uczniów ze szkoły partnerskiej
- Nabycie zdolności organizacyjnych przez uczniów dzięki aktywnemu udziałowi w planowaniu projektu
- Zwiększenie motywacji uczniów do współdziałania z partnerami z zagranicy poprzez konkretną wielodniową współpracę
- Podnoszenie stopnia umiejętności pracy z nowoczesnymi mediami
Kim był Comenius?
"Ost ‐ West ‐ Variete"
to tytuł projektu, który realizujemy wspólnie z Vincenz ‐ von ‐ Paul Schule w Dortmundzie w ramach działania partnerskiego w latach 2009 ‐ 2011. Nasze przedsięwzięcie związane jest z tematyką cyrkową. Uczniowie obu szkół opracowują koncepcję pokazu, biorą udział w pracach organizacyjnych związanych z tygodniem projektowym a następnie uczestniczą w dwunarodowych warsztatach, podczas których ćwiczą wybrane przez siebie "numery cyrkowe". Podczas wspólnych zajęć młodzież komunikuje się w językach obcych. Od skuteczności i poziomu komunikacji zależy efekt końcowy, czyli powodzenie przedstawienia dla zaproszonej publiczności. Uczniowie spędzają wspólnie czas wolny, zwiedzają region szkoły partnerskiej, biorą udział w imprezach kulturalnych, podczas których mają okazję bliżej się poznać. Uczestnictwo w projekcie potwierdzone jest otrzymaniem certyfikatu.
![]() |
![]() |
Od 1 stycznia 2014 roku program "Uczenie sie przez całe życie" zostaje zastąpiony programem Erasmus+.